Все що стосується табірного життя та побуту козака в поході

Намет

Illustration

Фрагмент картини Pieter Snayers, обоз війська в битві під Білим каменем, 1620 р.

Illustration

Фрагмент картини з зображенням обозу польського під Львовом 1676 рік

Illustration

Фрагмент гравюри Битва під Білим каменем 1620 рік

Illustration

Реконструкція звичайного вояцького намету

Illustration

Реконструкція куполоподібного намету

Illustration

Колесо та вісь основи куполоподібного намету

Короткий описВерсія наметів, що використовуються в реконструкції, пошито з комбінованої тканини льон-бавовна або бавовна саржевого переплетіння ниток. Двоскатий намет натягується на дерев'яній П-подібній рамі, що формується з двох ліщинових рогачок і горизонтальної поперечки. Кріпиться основа лляними шнурами та кованими кілочками. 
Верхівку куполоподібного намету формують 8 клинів, нижня частина намету зшита з 8-ми трапецієподібних деталей. В основі намету дерев'яна палиця з надягнутим на неї колесом з отворами, у яке вставляється вісім радіальних палиць. По низу фіксація наметів здійснюється металевими кованими кілками. Вершину намету вінчає мала копія курінного значка з лляної тканини. Діаметр основи 2,5 м.
Матеріали: комбіноване полотно льон-бавовна, дерево (ясен, ліщина), залізо.

Ліхтар похідний

Illustration

Дерев'яний ліхтар з корабля Mary Rose,Європа, середина 16 століття

Illustration

Буквар Каріона Істоміна, 1694 р.

Illustration

Дерев'яний ліхтар з корабля Mary Rose,Європа, середина XVI століття

Illustration

Реконструкція дерев'яного ліхтаря

Illustration

Ліхтар дерев'яний зі свічкою

Короткий описВерсія ліхтаря, що використовується для реконструкції, виготовлена з дерева та складається з дна та кришки квадратної форми, поміж якими вставлено чотири дерев’яні опори поміж якими встановлено прямокутні шматки вітражного скла. Враховуючи дороговизну скла в середньовіччі в ліхтарях в основному використовувались тонкі рогові пластини або пластини зі слюди, а також побутували суцільнометалеві ліхтарі з прорізами у стінках. На кришці ліхтаря закріплене кільце з гачком для зручного носіння в руці та підвішування в наметі та поза ним. В центрі дна вбито металевий стержень для фіксування свічі. Для заміни свічі та її запалювання одне з чотирьох скелець не закріплене згори та вертикально піднімається.
Матеріали: дерево (дуб, сосна), залізний прут, наливне вітражне скло.

Шкіри овечі

Illustration

Фрагмент малюнка Абрагама ван Вестерфельда, козаки сидять зі шкірою

Illustration

Вівці породи сокільська

Illustration

Шкіри овечі в сучасному поході

Короткий описДосить часто в поході у козака виникає необхідність ночувати в полі на землі. В таких випадках чудово допомагають шкіри будь якої немаленької звірини – олень, вовк і т.п. Найбільш дешевими і водночас досить невибагливими в умовах тривалого походу є овечі шкіри. На жаль ми не маємо документальних згадок про них. Основним зображувальним джерелом є малюнок Абрагама ван Вестерфельда, на якому зображені козаки, що тримають в руках шкіру козла. Дослідивши питання порід овець, що могли побутувати у 17 столітті, для комплекту реконструкції було обрано найбільш генетично чисту породу з наявних на теренах України: сокільську.

Казан похідний

Illustration

Казан XVII століття Експозиція музею запорізького козацтва

Illustration

Казани XVII століття Знайдені на розкопках козацької переправи

Illustration

Казан мідний XVII століття Експозиція музею запорізького козацтва

Illustration

Казан луджений похіднийна рогачках

Illustration

Казан похідний.                        Сучасна реконструкція

Illustration

Казан.                                  Реконструкція

Короткий описКазан, що використовується у реконструкції, за формою є аналогом знайдених на переправі козацького війська на дні річки Пляшівки. Казан виготовлено методом тиснення з латуні. Він має випукле дно, два приклепані вуха і прямокутну в розрізі залізну дужку, яка кінцями заходить у овальні вушка.
Матеріали: мідь, латунь, олово, залізо.

Заступ

Illustration

Заступ середина XVII століття.Експозиція музею Козацькі могили

Illustration

Залізне окуття заступу.В експозиції музею Поле Берестецької битви

Illustration

Малюнок дерев'яної лопати та окуття заступу,які були знайдені на місці переправи козацького війська

Illustration

Спосіб носіння заступу

Illustration

Заступ.Реконструкція Тараса Тимчака

Illustration

Заступ.Реконструкція

Опис та згадки очевидцівЗаступ складається з залізного окуття овальної форми з жолобком для фіксації в ньому дерев’яного держака. "До шанців козаки вживали лопат і мотик. «Козак має ці обидва прилади на одному держаку, завсіди прив’язані до пояса, ними він сипле землю й робить укріплення проти кінноти серед безмежних рівнин своєї країни», оповідає папський нунцій. У німецькому описі битви під Лойовим 1651. р. є згадка про те, що й кожний кінний козак мав лопатку при сідлі. Козацькі шанці складалися з окопів, ровів і ям, де ховалися козаки від обстрілу. «Кожний має свій захист, яму в землі. Ставши на ноги, вони стріляють із рушниць, а коли стріляє ворог, ховаються по ямах, і жадна куля їх не влучить», описує Павло Алеппський. Добра піхота була силою козацького війська, але водночас вона була й його слабою стороною. Тактики піхоти можна було вжити тільки тоді, коли ворог спинився на місці, й коли була догідна позиція, щоб звести бій. Але до боротьби на широких просторах, до погоні й до вирішної атаки необхідна була кіннота. 
Саме тому Богдан Хмельницький остерігав своє військо: «Як прийде до битви, не спускайтеся на ваші лопати та ями, — вже там добре доведеться огинатися, щоб слави і душ наших не втратити!»
Сфера застосування: Заступи козаками використовувалась для побудови індивідуальних та табірних шанців та інших земляних укріплень.
Матеріали: окуття - залізо гартоване; держак заступу - дерево (ясен).

Діжка

Illustration

Діжка дубовамузейний експонат

Illustration

Діжка 10-літрова реконструкція Тараса Тимчака

Illustration

Діжка в водному поході куреня

Короткий опис: Діжка використовувалась для зберігання в побутових умовах та в умовах військового походу напоїв — води, квасу, пива, вишняку, сливняку, а також меду. Найбільшого розповсюдження набули дводонні діжечки — барильця з отвором на стінці та з невеликою діркою у дні для зливання води, що затикалась дерев’яним кілочком — чопом. Виготовлена діжка з дубових дощечок, що попередньо підігнані одна до одної за допомогою струга, об’єм міг бути різним, залежно від потреб.
Матеріали: дерево дуба, залізо.

Коряк

Illustration

Замальовка корякадля монографії Битва під Берестечком

Illustration

Світлина коряка з ложками З козацької переправи в с.Пляшева

Illustration

Спосіб носіння коряка на поясному гаку

Illustration

Коряки з іншим козацьким дерев'яним посудом

Illustration

КорякРеконструкція Тараса Тимчака

Короткий описКоряк є по суті дерев’яним черпаком з обрізаною та квадратною в перерізі ручкою має вигляд напівкулястого ковша. Діаметр знайденого екземпляру 11,5см, а руків’я прикрашене орнаментами у вигляді кіл, що заповнені ромбічними мотивами з тонкими перегородками. В бічній площині ручки висвердлений отвір для протягування шнура і підвішування. Даний побутовий предмет такого типу є єдиним зразком дерев'яного посуду 17 століття, що відомий до сьогодення.
Сфера застосування: козаки використовували коряк або михайлик в якості кружки або черпака в основному для тамування спраги або наливання рідких польових страв.
Матеріали: дерево ясена, лляний шнур.

Мотика

Illustration

Малюнок мотики серед інструменту копачів XVII століття

Illustration

Мотика Реконструкція Тараса Тимчака

Illustration

Використання мотики для облаштування шанцю

Короткий описДо облаштування шанців козаки вживали мотики серед усього різноманіття реманенту. «Козак має ці обидва прилади на одному держаку, завсіди прив’язані до пояса, ними він сипле землю й робить укріплення проти кінноти серед безмежних рівнин своєї країни», оповідає очевидець папський нунцій про мотики і лопати.
Сфера застосування: козаки використовували мотику для влаштування польових фортифікаційних побудов - розпушення щільного або кам'янистого ґрунту, а також виймання землі з шанцю.
Матеріали: дерево ясена, залізо.

Made with